Szkolenie BHP pracodawcy: jak często trzeba je odbywać i dlaczego jest tak ważne?

W świetle obowiązujących przepisów każdy pracodawca również musi poddawać się okresowym szkoleniom BHP. Wielu przedsiębiorców podchodzi do tej sprawy z duszą na ramieniu, traktując szkolenie, jako stratę czasu. Tak być wcale nie musi. Dobrze zaplanowane i przeprowadzenie szkolenie BHP pracodawcy potrafi być bardzo atrakcyjne, a przy tym znacząco podnieść kompetencje przedsiębiorcy w zakresie zarządzania zespołem.

Ważne terminy

Zacznijmy od tego, że szkolenie BHP pracodawcy musi być przeprowadzane minimum co 5 lat, a więc z taką samą częstotliwością, jak dla pracowników niewykonujących zawodów szczególnie niebezpiecznych oraz niebędących pracownikami administracyjno-biurowymi.

Zwracamy tutaj jednak uwagę na słowo „minimum”. Przepisy w żaden sposób nie ograniczają pracodawcy, dlatego przedsiębiorca we własnym zakresie może brać udziału w szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy tak często, jak mu się podoba. O dziwo coraz więcej pracodawców z tego prawa korzysta. Dlaczego?

Aktualna wiedza z zakresu BHP to atut pracodawcy

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy nie zmieniają się zbyt często, ale są na tyle obszerne, że osoba, która nie ma z nimi do czynienia na co dzień, z pewnością nie będzie w stanie ich jednorazowo przyswoić. Nie owijajmy w bawełnę: zdecydowanie najczęściej szkolenie BHP pracodawcy jest traktowane przez uczestnika po macoszemu, jedynie w kategoriach przykrego obowiązku do spełnienia.

Tymczasem zmiana podejścia zawsze wyjdzie pracodawcy na dobre. Jeśli postawi on na rzetelne, atrakcyjne, dopasowane do specyfiki jego biznesu szkolenie BHP, to przekona się, że zdobyta wiedza pomaga mu w zarządzaniu biznesem – zwłaszcza na gruncie bezpieczeństwa pracowników.

Pracodawca, który zna i rozumie obowiązujące przepisy BHP, może o wiele łatwiej zlokalizować różnego rodzaju uchybienia w swoim zakładzie pracy, zwrócić na nie uwagę pracownikom i tym samym przyczynić się do poprawy ich bezpieczeństwa oraz komfortu pracy. To z kolei ma bezpośrednie przełożenie na efektywność.

Dodatkowo świadomy pracodawca może mieć realny wpływ na ograniczenie kosztów związanych z dochowaniem przepisów BHP. Chodzi między innymi o lepsze kontrolowanie zużycia środków ochrony osobistej czy odzieży roboczej.

Nie zapominajmy również o tym, że pracodawca, który zna i stosuje się do przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, staje się partnerem dla inspektora Państwowej Inspekcji Pracy w trakcie prowadzonej kontroli. Tym samym maleje ryzyko nałożenia na firmę kary finansowej – przedsiębiorca jest bowiem w stanie dopilnować, aby w jego zakładzie pracy nie dochodziło do nadużyć czy uchybień względem BHP.